Trefili jste někdy spamovou past?

Trefili jste někdy spamovou past?

Celosvětově je podíl spamu cca 85%. Pro jeho detekci se používají různé techniky a taktiky. Spamové pasti jsou jednou z nejúčinnějších – protože i jediný „zásah“ může snížit doručitelnost vašich newsletterů až o 20%. Opakované trefování spamové pasti může vést až k úplné blacklistaci.

Co je to spamová past?

Spamová past je klasická e-mailová adresa, která slouží výhradně pro detekci rozesílačů SPAMu. Existují dva základní typy: primární a recyklované (a spousta odvozených).

Primární spamová past

Jedná se o e-mailovou schránku, která byla vytvořena cíleně za účelem detekce spamu. Nikdy ji nevlastnil žádný člověk, nikdy se nepřihlásila k odběru žádného newsletteru. Jen ji šikovně pohodili na internetu, kde si ji roboti, kteří hledají e-mailové adresy ve stránkách, stáhli. Jakmile kdokoliv pošle na tuto adresu e-mail, je automaticky považovaný za spammera.

Recyklovaná spamová past

Tohle je „zákeřná“ zbraň – jedná se totiž o adresu skutečného člověka, který si ji kdysi založil, dokonce si tuhle adresu klidně mohl zaregistrovat k odběru newsletterů. Jenže pak tu schránku přestal používat nebo ji zrušil. V tu dobu dostal jakýkoliv odesilatel zprávu o nedoručitelnosti (hard bounce). Po nějaké době (cca 6-12 měsíců) ji ale provozovatel „tajně“ zase obnovil, ale udělal z ní spamovou past. Původní majitel se do ní už pochopitelně přihlásit nemůže, ale kdokoliv tam pošle e-mail, stává se potenciálně spammerem, který nedodržuje dostatečnou hygienu svého seznamu. Zákeřné je na tom to, že e-maily odeslané na tuhle adresu normálně projdou, žádný hard bounce proto nečekejte, takže je dost problém zjistit, jaká e-mailová adresa je spamovou pastí.

Odvozené tipy

Kromě těchto dvou základních typů existuje řada odvozených. Mezi ně patří např.

  • překlepy – ať už v názvu domény (seynam.cy, gmail.cz, apod.), tak i ve jménu schránky
  • servisní e-maily – typu postmaster, abuse
  • „živé“ schránky – existují panely lidí, kteří se nikdy nepřihlásí do newsletteru a jen důsledně reportují, pokud jim někdo pošle nevyžádaný e-mail (speciálním případem jsou adresy lidí uvedených v registru domén, který je poměrně často zdrojem robotů pro získávání e-mailových adres)
  • neexistující adresy – pokud se opakovaně pokoušíte posílat na neexistující uživatele v doméně, jste nejspíš opět spammer
  • další

Trefili jste spamovou past?

Pokud odpovíte ano, tak 3x hurá – patříte totiž k těm šťastnějším, kteří o tom aspoň vědí. Zbytek světa žije v blažené nevědomosti a jen se diví, proč jsou výsledky jejich e-mailových kampaní tak mizerné. My máme to „štěstí“, že víme, že jsme jich pár trefili. Což ale způsobilo 100% zablokování veškeré pošty na serverech Hotmailu a dalo dost práce to narovnat.

Jak zjistit, že jste trefili spamovou past?

Bohužel pro vás moc možností není (proto je taky tahle technika tak účinná). Jednou z možností je Microsoft SNDS (Smart Network Data Services). Pokud jste vlastníkem IP adres, ze kterých je odesílán e-mail, můžete se do této služby zaregistrovat a dostanete přístup k reportům zpráv, které jsou odeslané na servery Microsoftu (Outlook.com, Hotmail.com a další). Nicméně jedinou informací, kterou dostanete, je počet trefených pastí v daný den. Nečekejte, že vám někdo řekne seznam e-mailů, které byste měli vyřadit – to by dramaticky snížilo účinek téhle techniky. Některé mailové řešení – např. Silverpop – nabízí tuhle službu jako součást jejich Deliverability Dashboardu.

Takhle vypadá SNDS report v Silverpop Deliverability Dashboard

Takhle vypadá SNDS report v Silverpop Deliverability Dashboard

Druhou možností jsou obecné monitoringy – např. SenderScore.org. Tam se můžete zadarmo zaregistrovat a zkusit si ověřit IP adresy, ze kterých odesíláte poštu. Má to ale háček – abyste se objevili v tomhle reportu, tak musíte posílat poměrně hodně velký počet e-mailů. Další problém je v tom, pokud používáte sdílenou IP adresu – což je případ služeb jako je např. MailChimp nebo Apsis – tam vás může poškodit i kdokoliv další, kdo takové řešení využívá. Takhle např. vypadá výstup zcela evidentního spammera.

SenderScore.org - report evidentního spammera

SenderScore.org – report evidentního spammera

Třetí možností jsou placené služby – např. ReturnPath.com poskytuje tzv. Reputation Monitor, což je placená služba (řádově tisíce EUR), která vám pomůže detekovat problémy a vylepšit vaši reputaci. Výsledkem je nicméně výrazná redukce vašeho mailing listu, s tím počítejte tak jako tak.

Poslední možností je věštění z křišťálové koule. Pokud se vám např. vrací (bounce) nebo blokuje netradičně vysoký počet e-mailů z nějaké domény, tak jednou z příčin může být právě trefená spamová past. Na to ale opět potřebujete podrobný report doručitelnosti (zde opět ukázka ze Silverpopu, ze které je vidět evidentní problém na serverech Microsoftu):

Tady je evidentní problém s doručitelností na servery Microsoftu

Tady je evidentní problém s doručitelností na servery Microsoftu

Co se s tím dá dělat??

Tady je každá rada drahá, existuje jen jediný osvědčený postup:

  1. zbavit se veškerých „podezřelých“ e-mailů
  2. počkat a zkusit to znovu

Vyčištění seznamu

Existují placené služby (např. BriteVerifyFreshAddress nebo LeadSpend), které Vám dokáží validovat doručitelnost e-mailových adres. Sice nedokážou přesně říct, co je a nebo není spamová past, ale s rozumnou mírou pravděpodobnosti vám zaručí doručitelnost (byť krátkodobou). Přinejmenším do té míry, že za nedoručitelné e-maily nemusíte většinou nic platit.

Váš seznam si můžete vyčistit i zadarmo. A dokonce můžete i ušetřit! Bude to sice bolet, ale je to řez důležitý a potřebný. Prostě a jednoduše smažte všechny e-mailové adresy, které neotevřely žádný z odeslaných newsletterů během posledních 12 měsíců. Bude to odhadem asi tak polovina vašich kontaktů, možná o něco víc (podle některých statistik je až 63% uživatelů neaktivních). Spamové pasti totiž nikdy e-maily neotevírají! Ušetřit můžete tam, kde platíte za počet kontaktů v databázi (ale vlastně i tam, kde platíte za počet odeslaných e-mailů) – tímhle zákrokem ušetříte zhruba polovinu nákladů.

Počkejte a zkuste to znovu

Některé mailové servery mají časové zámky – pokud trefíte spamovou past, tak byste měli přestat posílat na určitou dobu. Většinou je to na 24-36 hodin, ale např. u Hotmailu to může být až 72 hodin. Vyšší aktivita, navíc spojená s dalším trefováním spamových pastí, může vést až k úplné blokaci.

Zkuste znovu poslat na zredukovaný seznam a opět vyhodnoťte výsledky – pokud se to zlepší, máte vyhráno – pak už by mělo stačit dodržovat ty správné zásady.

Jak se spamovým pastem vyvarovat?

Není to těžké, ale chce to dodržovat pár základních pravidel:

  1. oslovujte vždy jen ty zákazníky, kteří vám k tomu dali výslovný souhlas
  2. NIKDY NEKUPUJTE ŽÁDNÉ SEZNAMY E-MAILŮ, byť by nabídka byla sebelákavější – nemáte vůbec představu, kde a jak ty adresy byly získány. Tyto seznamy bývají často zdrojem spamových pastí
  3. ihned odhlašujte adresáty, u kterých se vrátí zpráva o nedoručitelnosti (hard bounce) – tím předcházíte problému s recyklovanými adresami. Nicméně tady je důležité připomenout, že byste měli pravidelně obesílat svoje kontakty, abyste tohle včas detekovali. Jestli někomu pošlete e-mail jednou za dva roky, tak se může stát, že ani nezjistíte, že už posíláte do spamové pasti
  4. využívejte reaktivační kampaně na získání neangažovaných zákazníků zpět do hry (aspoň jich nebudete muset tolik vymazat)
  5. odhlašujte neaktivní kontakty – kdokoliv, kdo neotevírá vaše e-maily po dlouhou dobu (např. 12 měsíců) může být potenciálně spamovou pastí – navíc platíte zbytečně za někoho, koho vaše e-maily vůbec, ale vůbec nezajímají (tohle je naštěstí ta jednoduše zjistitelná legendární polovina marketingových nákladů, které se lijou rovnou do kanálu :-))
  6. používejte služby na ověřování správnosti e-mailových adres (proti překlepům, doručitelnosti, apod.) už při registraci – např. BriteVerify,FreshAddress nebo LeadSpend, apod. Cena za jedno ověření je zanedbatelná – v porovnání s výnosy, které můžete chytrým e-mail marketingem získat
  7. používejte pro registraci dvojité ověření (tvz. double opt-in proces) – tj. kontrolní zaslání ověřovacího kódu na zadaný e-mail
  8. zabraňte registraci obecných e-mailů typu postmaster@, webmaster@, abuse@, info@, sales@, apod.

Co říci na závěr?

Metod pro detekci nevyžádané pošty je celá řada. Spamové pasti patří k těm nejúčinnějším i díky tomu, že jediný zásah dokáže zásadně ovlivnit vaši doručitelnost. Všichni samozřejmě drží v tajnosti, jaké mailové schránky jsou používané pro spamové pasti, proto se nespoléhejte na to, že vám někdo zázračně vyčistí váš seznam adresátů. Je prostě potřeba s ním pracovat správně a hlavně dlouhodobě.

Jak jste na tom vy? Víte o tom, jestli jste trefili někdy nějakou spamovou past? Nebo zatím žijete v blažené nevědomosti? 🙂


One comment

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.